Hjælp socialt udsatte, mens de hjælper dig med at løse småopgaver i din virksomhed

Hjælp socialt udsatte, mens de hjælper dig med at løse småopgaver i din virksomhed

Hjælp socialt udsatte, mens de hjælper dig med at løse småopgaver i din virksomhed

Din virksomhed kan tage et socialt ansvar ved at ansætte udsatte mennesker

Ved at ansætte en socialt udsat person via ordningen med det sociale frikort kan din virksomhed være med til at løfte sociale problemer i lokalsamfundet, mens du samtidig styrker virksomhedens CSR-regnskab.

Det er til gavn for både din virksomhed, samfundet og den person, du ansætter.

Socialt frikort er en gevinst for alle hos Trekantens El Teknik ApS

Er I klar til en god historie? Den handler om Claus, og hvordan mennesker vokser, når de får en chance. Claus var for få år siden hjemløs og alkoholiker, og der var i det hele taget ikke ret meget, der kørte for ham. Men med god hjælp fra Jobcenter Vejle fik han socialt frikort, og han fik foden inden for hos Trekantens El Teknik ApS, som var klar til at give ham en chance. I dag arbejder Claus 15 timer om ugen i fleksjob, og har også fået tag over hovedet. Og for virksomheden har det også været en fantastisk succes. For det arbejde, som Claus laver hjemme på lageret, skal lærlingene og svendene ikke selv lave. De får frigjort værdifuld tid til andre opgaver, og i sidste ende er det en menneskelig og økonomisk gevinst for alle parter. Det har vi lavet en film om, da vi i samarbejde med TrygFonden, Vejle, Esbjerg, Næstved og Holstebro Kommune arbejder for at udbrede de gode erfaringer med socialt frikort. Og så er det jo bare ekstra godt, at socialminister Astrid Krag og regeringen i denne uge har meldt ud, at de er klar til at forlænge ordingen om socialt frikort.

Slået op af Cabi - bedre arbejde til flere i Torsdag den 8. oktober 2020

Fra hjemløs, alkoholiker til værdsat medarbejder

Med en fortid som både hjemløs og alkoholiker blev Claus ansat med et socialt frikort hos Trekantens El Teknik ApS i Vejle. Gennem jobbet har Claus fået en tilknytning til arbejdsmarkedet, der har givet ham en mere stabil hverdag. Samtidig har det sociale frikort været et springbræt til videre tilknytning, og i dag har Claus et fleksjob.

CABI, der med støtte fra TrygFonden og i samarbejde med fire kommuner har gennemført pilotprojektet ”Socialt frikort til flere”, har talt med Trekantens El Teknik ApS og Claus om deres samarbejde gennem det sociale frikort.

Hør i videoen, hvordan både Claus og Trekantens El Teknik ApS har fået stor gevinst af ansættelsen.

Hvem er de socialt udsatte?

Trods svære udfordringer har socialt udsatte mennesker masser ressourcer at byde på, og mange af dem vil gerne arbejde.

Nogle har erhvervserfaring fra tidligere jobs og kan bidrage med konkrete faglige kompetencer, mens andre har ingen eller næsten ingen erfaring med at arbejde grundet sværere sociale problemstillinger som fx misbrug eller hjemløshed.

Det sociale frikort giver netop disse mennesker mulighed for blive en del af arbejdsfællesskabet på deres egne præmisser.
Mange udsatte kan nemlig godt arbejde – de har bare svært ved at passe et arbejde.

Frigør dine faglærte medarbejdere fra småopgaver og hjælp en socialt udsat

Få hjælp til småopgaver

Har I opgaver i din virksomhed, der ikke bliver løst i det daglige? Eller er der faglærte medarbejdere i din virksomhed, som bruger tid på at løse ufaglærte opgaver? Så er det måske relevant for jer at ansætte en med et socialt frikort.

Styrk CSR-regnskabet og gør en forskel

Motivationen for at ansætte en medarbejder med et socialt frikort behøver dog ikke være at få løst en specifik arbejdsopgave – det kan også bare være et ønske om at gøre en forskel for et andet menneske og samtidig styrke jeres CSR-regnskab.

Hvad skal du gøre, når du vil ansætte en med et socialt frikort?

Har du fået lyst til at hjælpe en socialt udsat person ved at ansætte vedkommende, skal du være opmærksom på et par ting:

Find en medarbejder

Kommunen har ansvaret for at visitere borgere til et socialt frikort, og det er derfor en god idé at henvende sig til det lokale jobcenter eller socialforvaltningen på kommunen.

Lav klare aftaler på forhånd

Det er en god idé at lave nogle klare aftaler med din kommende medarbejder forud for ansættelsen.

I kan fx tale om, hvilke hensyn der skal tages til medarbejderen, for at jobbet kan udføres tilfredsstillende. Herunder om vedkommende arbejder bedst i grupper eller alene, mødetidspunkter, hvordan jeres regler for pauser er, om der er særlige udfordringer, du skal være opmærksom på mv.

Du må IKKE indberette løn til eIndkomst

Løn tjent via det sociale frikort må ikke indberettes til eIndkomst, da der hverken skal betales skat af indkomsten eller ske modregning i medarbejderens offentlige ydelser. Lønnen skal til gengæld indberettes af virksomheden til kommunen via denne løsning. Der skal anvendes en NemID-medarbejdersignatur for at tilgå indberetningssiden, hvor du desuden skal bruge medarbejderens 5-cifrede Frikort-ID.

Lønniveau, feriepenge og ATP

Aflønning af en person med et socialt frikort fastsættes efter aftale mellem arbejdsgiveren og lønmodtageren. Du skal ved ansættelse af en medarbejder med et socialt frikort overholde gældende overenskomst på området. Lønudbetaling kan foregå via en kontooverførsel, men loven tillader også, at lønnen udbetales kontant.

Læs mere om regler ang. lønindberetning, ferie, feriebetaling og ATP i informationsmaterialet, som du kan tilgå via link nederst på siden.

Har du fået lyst til at ansætte en person med et socialt frikort?

Når du har fundet din kommende medarbejder, skal du oprette en ansættelse, før borgeren går i gang med at arbejde hos dig.